EasyJet Havayolu şirketi hidrojen ile çalışan ilk hibrit uçağı deneyecek
EasyJet Havayolu şirketi hidrojen ile çalışan ilk hibrit uçağı deneyecek
EastJet hidrojenle çalışan hibrit yakıt sistemli uçağın testlerine başladığını açıkladı. Bu yeni sistem sayesinde yılda yaklaşık 50.000 ton yakıt tasarrufu sağlanırken aynı zamanda CO2 emisyonununda azalmasına yardımcı olacak. Cranfield Universitesi öğrencileri tarafından tasarlanan hibrit sistem, uçak indikten sonra yaptığı frenlemelerden enerji topluyor.Sistem prensip olarak günümüz araçlarındaki geri kazanımlı fren sistemleriyle benzer şekilde çalışıyor. Bir hidrojen yakıt hücresi uçak fren yaptığı andan itibaren enerji toplamaya başlıyor ve uçaktaki bataryaları şarj ediyor. Bu toplanılan enerji uçak yerde taksi yaparken kullanılıyor ve ortalama %4'lük yakıt tasarrufu sağlanmış oluyor.
EasyJEt baş mühendisi Ian Davies, bu teknoloji özellikle hava kargo taşımacılığı için büyük önem arz ettiğini söylüyor.
Geri kazanılan enerji tüm taksi boyunca yetecek olursa uçaklar pist başına gelene kadar motorları çalıştırmamış olacaklar. Bunun en büyük getirisi daha az gürültü kirliliği ve daha az CO2 emisyonu.
Hidrojen yakıt hücrelerinin emisyonu sadece su olduğundan EasyJet firması bu atık suyu tekrar uçak sistemlerinde kullanmayı hedefliyor. Geri kazanılan su uçakta tuvalet ve el yıkama suyu olarak toplanabilecek.
Yeni hibrit sistem geleneksel uçaklara göre aynı rota üzerinde yolcu başına %22 daha az karbon ayakizi anlamına geliyor. Bu da 2020 yılına kadar CO2 emisyonunda %7lik azalmaya denk geliyor.
Geçtiğimiz yıl Cranfield University ile inovasyon ve bilgi yönetimi anlaşması imzalayan firma aynı zamanda uçuşta şekil değiştiren dinamik kanatlar ve ulta hafif karbon fiber koltuklara telefon ve tabletleri sarj edebilen kablosuz paneller ekleme projeleri üzerinde çalışmalarını sürdürüyor.
Hiç yorum yok: